22 marca obchodzony jest Światowy Dzień Wody. Jak ważna jest woda i że należy jej szanować wiedzieć powinien każdy, dlatego w Szkole Podstawowej w Strzelcach we współpracy z Miejskimi Wodociągami i Kanalizacją w Chodzieży postanowiono przypomnieć trochę wiadomości związanych z wodą, sposobami jej oszczędzania i oczyszczania. Przez kilka dni realizowano autorski projekt Małgorzaty Adamowskiej, nauczyciela przyrody – Tydzień dla WODY pod hasłem “Woda i ściek zawsze w parze”.
W dniu promocji, na podstawie wcześniej obejrzanego filmu “Cenna woda na Ziemi”, uczniowie klas 4-6 na lekcjach przyrody wykorzystując różne metody pracy, takie jak mapy pojęciowe, plansze i plakaty oraz łańcuchy skojarzeń, odpowiadali na pytania: jak oszczędzać wodę w swoim gospodarstwie domowym?, jak zapobiegać zanieczyszczaniu wód?, do czego potrzebna jest człowiekowi woda?, woda – źródłem życia. Na korytarzu rozstawiono tablice z kolorowymi pracami plastycznymi i technicznymi, które nie tylko zachwycały swoją pomysłowością, ale i edukowały dzieci klas młodszych. Przeprowadzono Konkurs Wiedzy o Wodzie, który składał się z dwóch etapów – pisemnego i ustnego. Wszyscy uczniowie przystępujący do konkursu wykazali się wysokim poziomem wiedzy.
Kolejny dzień przebiegał pod hasłem Eksperyment WODA. Chętni uczniowie z klas 6 przygotowali dla młodszych kolegów i koleżanek kilka doświadczeń z wodą. Hubert Cieślik udowodnił, że olej nie miesza się z wodą! Nie ma takiej możliwości. Dlatego olej rozlewając się w oceanie pływa na powierzchni, co negatywnie wpływa na życie w wodzie. Amelia Górzyńska i Wiktoria Górska omówiły, jaki wpływ na rośliny mają sól i detergenty oraz kwaśne deszcze. Natomiast Jakub Jeske za pomocą barwnika i kwiatków pokazał, jak rośliny transportują składniki odżywcze a tym samym, jak zabarwić kwiaty. Oliwia Gajc wykorzystując kostki lodu pokazała co stanie się, jeżeli zaczną topnieć lodowce, czyli kilka słów o globalnym ociepleniu. Amelia Grabowska zbudowała i zaprezentowała mini domową oczyszczalnię wody. Na koniec odpowiedziano na pytanie: skąd się bierze deszcz? czyli kilka słów o obiegu wody w przyrodzie. Była też domowa lemoniada, którą pamiętają już tylko nasi dziadkowie.
Myjąc naczynia, piorąc, spłukując toaletę wytwarzamy ogromne ilości ścieków, które zagrażają naszemu zdrowiu, czasami życiu, a także grożą zanieczyszczeniem zasobów wody, z których jest ona pompowana do wodociągu. A co dzieje się z nimi dalej? O tym przekonali się uczniowie klas IV podczas wizyty w Miejskiej Oczyszczalni Ścieków w Studzieńcu. Na miejscu grupę powitała Magdalena Wekwert laborantka oraz Roman Niedźwiecki – kierownik DOŚ, którzy oprowadzając po najważniejszych obiektach oczyszczalni przedstawili cały proces oczyszczania ścieków. Uczniowie mieli także okazję obejrzeć nagrania mikroskopowe mikroorganizmów jakie występują w nieoczyszczonej jeszcze wodzie. Innym miejscem, który wzbudził zainteresowanie było laboratorium analityczne, gdzie prowadzane są różne badania fizyko-chemiczne. Po tak obrazującej lekcji bogatej w różne bodźce i zmysły, dzieci będą wiedziały, że źle zagospodarowane ścieki mogą stanowić zagrożenie nie tylko dla zdrowia ale mogą też zagrażać środowisku naturalnemu – mówi Małgorzata Adamowska. Na koniec każdy uczestnik otrzymał pamiątkowy bidon.
Ostatnim punktem zaplanowanych zadań projektu było spotkanie uczniów klas V i VI z przedstawicielami Miejskiej Oczyszczalni Ścieków panią Magdaleną Wekwert i Mają Burzyńską. Była to bardzo pouczająca lekcja o tym, co dzieje się z naszymi ściekami. Na koniec panie przeprowadziły krótki quiz, który zakończył się niespodzianką w formie bidonu do wody dla każdego uczestnika spotkania.
Po dniach edukacji, wycieczek i spotkań, przyszedł czas na podsumowanie wiedzy i pracy uczniów. W ciągu kilku dni przeprowadzono wiele konkursów, w których każdy mógł znaleźć coś dla siebie. W konkursie Wiedzy o Wodzie w klasach IV pierwsze miejsce zajął Patryk Koczorowski, II m. Urszula Hoffmann i III m. Nikola Pufalska. W klasie V po zaciętej walce I m. zajęła Julia Pasierbek, II m. Wiktoria Pietrzak i III m. Julia Brokmann. W klasach VI najlepiej wypadła Paula Kucy, tuż za nią Oliwia Gajc i III m. zajęła Amelia Grabowska. W konkursach plastyczno-technicznych I m. za projekt tabliczki informacyjnej zajęli: Zosia Sieradzka i Patryk Roszak, II m. otrzymały: Dobrosława Nowak i Oliwia Gajc, III m. Nikodem Wojtecki i Pola Ocieczek. Nagrodę za prezentację multimedialną “Spacer wokół chodzieskich jezior” otrzymały Paula Kucy oraz Natalia Szefer. Za pracę plastyczną “Obieg wody w przyrodzie” I m. zajęła Zofia Sieradzka, II m Hubert Pisarek, III m. Agnieszka Mielitz. Za “Wymarzony dom dla zwierząt środowiska wodnego” I m. zajęła Martyna Nowak, II m. Nikodem Sieradzki i III m. Wiktoria Woldan. Za pracę przestrzenną “Zbiorniki wodne” I m. otrzymała Zuzanna Drejerska, II m. Julia Pasierbek, III m. Laura Przybyła. Za kolaż I m. zajął Jakub Jeske, II m. Oliwia Jarzyńska i III m. Amelia Grabowska.
Sponsorami nagród i upominków byli: EUROPOL Meble SA Chodzież, Miejskie Wodociągi i Kanalizacja w Chodzieży oraz Księgarnia Benefis Kruszka.
Po całym tygodniu realizacji zadań, każdy już wiedzieć powinien, że woda jest bezcennym surowcem, bez którego niemożliwe jest życie – podsumowała autorka projektu.